onsdag 10. juli 2013

Alt er så selvinstruerende.


Alt er så selvinstruerende.


I hverdagen når alt skal gå så uendelig fort, når det er mye å gjøre, er det ikke alltid en får prøvd ut nye programmer. Som lærer på vgs er det viktig å holde seg oppdatert, ingen tvil! Twitter er tingen!  Alle tipsene man får av andre osv. Vi skal utvikle oss, hele tiden. Svømmeren svømmer, læreren lærer!.

Nå har jeg  begynt å twitre jeg også. Har twitret i 14 dager. Og lært utrolig masse på de 14 dagene - i ferien!  Små visdomsord, små gledesutbrudd. Å knytte egne personlige læringsnettverk i tillegg til kollegene - selv når en har ferie... Det er jo helt utrolig flott! Jeg sitter og smiler, og gleder meg med andre som har lykkes. Jeg trodde dette med twitring bare egentlig var noe tull, noe som bare var for journalister.  Og på 14 dager har jeg fått 37 følgere! Som er interessert i hva jeg twitrer om..?! Hm.  

Mye av det jeg har lagt ut  på denne bloggen er jo det jeg lærte underveis i studiet mitt IKT i vurdering og læring med Nyweb, med kyndig veiledning  av Arne Olav Nygaard, Ingunn Kjøl Wiig, Guttorm Hveem og Leif Harboe m. fl. (via videoer). På min skole var jeg den eneste den gangen,  husker jeg.

Og nå har jeg altså dristet meg til å legge ut lenke til bloggen min også. Det er altså mulighet for å få et personlig læringsnettverk gjennom Twitter. Så tusen takk til Inger Carin, BI -  Det fikk meg nemlig til å tenke. Ikke bare lærerne på personalrommet, og arbeidsrommet, men også i andre læringsrom.

 Og  MOOC,  - det siste nå. Heldige dere som allerede har fått plass der!

Mye visste jeg fra før, mer vet jeg nå.  "Å bruke samme navn, og et gjenkjennelig bilde i alle sosiale mediekanaler" er jo selvfølgelig viktig.  For det første så har jeg så langt navn, og for det andre så har jeg ikke så mange bilder. Så nå har jeg hatt tid til å rydde opp litt, med nytt bilde på Twitter.. Og innimellom så har jeg late dager. 

Vet du alt dette her? Så bra! Hvis ikke, her kommer tipsene til deg også -, og kanskje er du heller ikke er på Twitter ennå:


Tips til bruk av sosiale medier

  • Vær personlig, men ikke privat. Tenk på hvordan du vil framstå ovenfor en mulig fremtidig arbeidsgiver.
  • Følg personer du synes er interessante og vis dem din interesse, nevn dem gjerne i en tweet og still spørsmål.
  • Del faglig innhold fra forelesninger og artikler som er interessant for din bransje.
  • Gå ut av komfortsonen, delta på ulike treff for bransjen og hils på de du ønsker å få kontakt med.
  • Bruk samme navn og et gjenkjennelig bilde i alle sosiale medier-kanaler.
Kilde: Kristin A. Kvitberg







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar