tirsdag 12. april 2011

Tanker rundt bruk av Facebook i undervisningen.

Elevene i vg1 forbereder seg til muntlig heldagsprøve i tysk for tiden. Tidligere har vi gjennomført det på vår skole, og det gikk greit. Denne gangen har jeg tenkt enda litt lengre og mye mer grundig rundt det. Leste boka om "VURDERING, prinsipper og praksis" av Dobson, Eggen og Smith, og da kom ønsket om å forsøke det igjen.  Mye aktivitet og de øver masse.  Når den er i mål, blir det muligens Facebook i tyskundervisningen.

Men først skal jeg ta elevene med på råd,dvs spørre dem om hva de tenker seg og om de er villige til å være med på å prøve ut fb i undervisningen. Tenker da å legge til en gruppe hvor bare elevene har tilgang.  Det å bruke siden til å skrive tysk i 2.kl eller 3.kl kunne være en fin mulighet på samme måte som nynorsk.  Legge til tyske sanger, lytte og skrive om det man hører og hva som er problemstillingen i sangen (om det er noen..) Man kunne ha stilt aktuelle spørsmål om det som skjer i Tyskland, om sin egen språklæring osv. Jeg skal forsøke meg på dette, tror jeg..  Og ja, elevene mine har kommentert siste innlegg. Det var et lite prosjekt vi hadde i mars. Men nå er det muntlig heldagsprøve som står for tur først.  

1 kommentar:

  1. ja, jeg begynner å innse at fb er ikke så verst som jeg først trodde.
    Jeg har ikke registrert meg på fb, men kæm veit...

    SvarSlett