onsdag 16. februar 2011

Lært utrolig mye på kort tid.

Mye tid har gått siden sist,og mye er gjort og lært på IKT-fronten. Prøver er blitt korrigert, vurdert og levert. "Mestringspunkter" og "vekstpunkter"  med konkrete tilbakemeldinger (Markin med linker ) har elevene fått. Jeg mener å huske at det kalles ipsativ vurdering. Elevene selv skriver disse opp som notat på skrivebordet sitt. Da er de lett tilgjengelig. Forøvrig et tips jeg fikk i en forelesning om "Læringstøttende vurdering" i regi av Buskerud fylkeskommune.

Det samme gjør også elevene i tverrfaglig 1. klasse MDD. Der har jeg en litt annerledes vurderingspraksis som absolutt fungerer. I det faget får elevene respons på akkurat det vekstpunktet de selv plukker ut av de jeg har påpekt. Dermed får de mer eieforhold til sin egen læring, og det liker de.  Kanskje skriver jeg mer om det senere.

Nå foregår tyskelevenes eget etterarbeid, og forhåpentligvis blir de bedre.  Jeg gleder meg til å lese tekster som de skriver nå, - om tyske personligheter. Nå er kravet økt, jeg vil at de skal vise at de kan bruke sitatteknikk og tydelig kildeangivelse.  Viktig å få elevene bevisst kompetente slik at de forstår mer og mer at det skal være deres eget produkt.  Plagiering godtas ikke.

Jeg skal nok skrive mer om Læringsprogrammet,- om ikke så lenge,  men nå er det WIKI- læring som står for tur.  Etterhvert har jeg lært å skrive mye kortere. Og så oppdaget jeg plutselig at jeg har fått følgere! Er det mulig?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar