Vi er i en krevende
prosess nå. Hvem er “vi”? Jo – alle som
arbeider i Kunnskapsskolen. Det koster krefter å lære, å se ting på nytt, å se og
forstå ting gjennom andres briller, - faktisk
det å tørre å se ting gjennom andres briller.
Det kan
hende at du eller jeg blir utsatt for kritikk; les konstruktiv kritikk, men
hvem har sannheten om hva som er bra?
Dette er
mitt bidrag til en konstruktiv debatt om lærernes arbeidstid. Jeg blogger for å
spare tid i håp om at andre kan lese det jeg har på hjertet. Dette er ikke noen
“sutretekst”, - dette er en tekst – fra hjerte til hjerte.
Autonomistøttet læring
Jeg har
kommet fram til at autonomistøttet
læring har vært med på å gjøre tilværelsen bedre for en del elever gjennom vår
“skoleforbedring i undervisningen” - en krevende prosess, med mye samhandling
og refleksjon. Samhandling og refleksjon er to av mange kritiske faktorer. Elevene gikk iherdig inn for en spesiell
oppgave med et spesielt tema, og de var grundige i samspillet/ samhandlingen. De
jobbet grundig, de hadde opparbeidet tillit hos hverandre, og fikk tillit av
meg, de stilte hverandre kritiske spørsmål underveis - gjennom kameratvurdering
i sin autonomistøttete læring.
Elevmedvirkning
Elevene
fikk altså igjennom elevmedvirkning muligheten
til å påvirke sin egen læring og min undervisning. En annen postiv effekt var at jeg lærte mye av elevenes tilnærming av
stoff og ordvalg. De forenklet forklaringene og jeg fikk en “aha-opplevelse”.
Kanskje dette var min lille del av
“aksjonsforskning” i min klasse.
Jeg
opplevde min egen rolle som leder i både situasjons-, transaksjons- og transformasjonsledelse
, og så fikk jeg selv mulighet til å lære noe nytt. Så til alle læringsledere der ute, elevene
har vilje, de har kunnskap og “empowerment”. Elevene trengs ikke kontrolleres
når de høymotivert!
Jeg som
leder gav dem tillit, jeg som leder gav dem status. De var “herre i eget hus”
og det var læringstrykk, - vær du trygg!
“Læring ved positiv ordbruk rundt grammatikk, gjennom “Grammatikkfestival”. Vi
evaluerte opplegget gjennom håndsopprekning og det var stor en andel som viste
at dette med autonomistøttet læring virket.
(Anonym undersøkelse på ITSL senere.)
Slik er det
også med lærerne, tenker jeg. Lærerne har vilje, de har kunnskap, og
“empowerment”. Lærerne trengs ikke kontrolleres når de er høymotivert. Gjennom
en indre drivkraft vet lærerne at hvis de ikke vurderer/retter/gir
tilbakemelding og gjør jobben sin, så blir det ikke gjort!
Jo, det er
mange tiltak som når klasserommet, det er bare slik at mange ikke “framsnakker
dei gode døma”. Jeg er så freidig at jeg
blogger når jeg kjenner at jeg har noe å dele. Vi kolleger heier hverandre
fram!
Deling av
kunnskap er en del av Kunnskapsskolen. Mange lærere blogger, de deler av sin kunnskap. (Jeg bruker kveldsstunden her hjemme).
Lærer 24/7
Blir det
mer eller mindre deling av kunnskap framover? Det blir mer og det kommer ikke
til å avta. Men spørsmålet er når på dagen dette skal gjøres. Jeg kan selvfølgelig ikke være lærer 24/7. Men
jeg liker å være en autonomistøttet lærer gjennom status og tillit, gjennom “empowerment”
og gjennom det å være selvregulerende.
Takk for et glimrende innlegg som setter fokus på hvordan læring oppstår, gjennom samspill med andre under tillit. Vi trenger også tillit og støtte fra våre ledere for å kunne gjøre jobben vår, det er ingen 9-4 jobb! Mvh. Nina Myking, lektor ved Drammen vgs.
SvarSlettTusen takk, Nina Myking! I samhandling, i samspill, gjennom tillit, gjennom støtte, gjennom et verdisyn som verdsetter alle i denne prosessen, så tror jeg vi vil lykkes. Da blir det attraktivt også! Hvis noen av oss sitter på "den høye hest", vil det forstyrre muligheten for løsning. Vet, du, vi alle jobber i samme "konsern" i Kunnskapsskolen, til og med foreldre har en funksjon der. Hvis foreldre kanskje har en negativ holdning til skolen og læring, blir det ringer i vann, - det påvirker barnas holdning både til læring og kunnskap.
SlettJeg skjønte egentlig ikke hvorfor jeg m å t t e begynne å blogge i sin tid, (pga videreutdanning i IKT på UIS), men forstår det veldig godt nå og hvor viktig det er. Mitt lille bidrag i en delingskultur i den nye Kunnskapsskolen. Dette er samarbeid som KS etterspør, Nina Myking. Vi samarbeider over nettet, deler kunnskap!. Og elevene blir bedre også og får livslang læring.